2016. április 11., hétfő

A természet 10 új arca


Április közepe csupa meglepetéssel szolgált, mikor a Bogyoszló környéki erdőket, mezőket jártam. De még akkor is került a szemem elé újdonság, amikor a kertek alatt sétáltam.
Az első, ha nem is újdonság, hiszen tavaly már megtaláltam, a fekete gyalogcincér. Ez a 2-3 cm-es kis bogár egy borús napon tűnt fel előttem, amikor a fűszálakon kapaszkodva araszolt tovább.

Fekete gyalogcincér
A második élőlény, viszont már meglepetés volt, hiszen életemben először akadtam össze kucsmagombával. Utóbb kiderítettem, hogy a képen szereplő, a lelőhelyen 2 példánnyal képviseltető faj neve, fattyú kucsmagomba. Ehető, bár kis termete végett, rengeteget kellene belőle gyűjteni, hogy enni lehessen belőle.

Fattyú kucsmagomba
Másnap egy olyan vizes helyen jártam, aminek az alaposabb felkutatását már tavaly elhatároztam. Kora tavasszal már találtam arra utaló jeleket (vízen úszó levelek), hogy itt is előfordulhat a víziboglárka, de virágos állapotban még nem láttam. Aztán, amikor felkerestem a kis patakot, láttam, hogy cseresznyevirágra hasonlító virágok úsznak a vízen, gondoltam esetleg belefújta a szél őket a vízbe. Csakhogy alaposabban szemügyre véve láttam, hogy teljesen másról van szó. Elég apró kis virágok. Kb. 1 cm-es átmérőjű virágai vannak. Hogy pontosan mi a hivatalos neve, még kétséges. Vagy hínáros vagy nagy víziboglárka.

Víziboglárka
Aztán megtaláltam a virágzásba fogó gyöngyvirágokat. Igaz, április közepe még nem az igazi ideje ennek a szép kis növénynek, de a hó eleji meleg megtette hatását. Azért a legtöbb gyöngyvirág (szerencsére) még csak kezdetleges, bimbós állapotban volt.

Gyöngyvirág

Aztán körülnéztem a lápos, vizes réteken is. Már-már csalódva indultam volna hazafelé, amikor hirtelen vörös zuhanással becsapódott valami. Először azt hittem, egy piros bogár lesz az. Keresgéltem a fűben és rátaláltam a füstös medvelepkére. A piros villanás elrejtett vörös szárnyának és vörös-fekete testének volt tudható. Így sikerült egy újabb medvelepkét találnom.

Füstös medvelepke
Végül, hogy sikerrel zárjam ezt a kis áprilisi keresgélést, nap végére megtaláltam a tojásdad békakontyokat is. Rájuk már két évvel ezelőtt rábukkantam, de tavaly nem sikerült előkerítenem őket. Ami nem is csoda, hiszen beleolvadnak a galajos környezetükbe. Kb. 10-15 példány került elő, pont, mint legutóbb. Viszont sokkal korábban, mint 2 éve. Ez is a hó eleji melegnek köszönhető, hiszen ennek az orchideának a virágzási ideje május közepére esik. Most pedig egy hónappal a virágzás előtt már bimbós virágszárat nevel!

Tojásdad békakonty
Harmadnap pedig sikerült megtalálnom egy fotózást türelmesen viselő kecskebékát. Feltűnő, nagy mérete könnyen észrevetette magát előttem, ahogy a vízben kikötő hungarocell darabon sütkérezett. Tényleg méretes béka volt, legalább 10 cm hosszú és a szélessége sem volt elhanyagolható. (Szakértőkkel egyeztetve azonban kiderült, hogy nem is ő a kecskebéka, leginkább nagy termete indokolja, hogy nagy tavibéka legyen. E nagy méretű béka mellett kisebb békák is felbukkantak, ők a kecskebékák)

Nagy tavibéka

És sikerült éles képet készítenem a nagy rókalepkéről. Épp egy fán napozott, amikor megtaláltam. Csak azt sajnálom, hogy teljes pompájában még nem sikerült megörökítenem. Ez a példány is, mint a korábbiak a telelésből visszatért lepkék, ezért kopottabb a színűk. Élénkebb példány fényképezése pedig azért nehéz, mert áprilisban láthatók a nagy rókalepkék, az év többi részében ritkán kerülnek szem elé.

Nagy rókalepke
És újra megjelent a farkasalmalepke is. És nagy örömömre ismét egy teljes színében pompázó példány. Ez a lepke most azért lett különleges, mert egy új lelőhelyen fedeztem fel. A farkasalmalepke a 4 magyarországi pillangó egyike. Tőlünk nyugatabbra csak Bécs körül fordul elő. Eszmei értéke: 50 000 ft.

Farkasalmalepke

Végül sikerült rálelnem egy olyan erdei pocsolyára (bár a pocsolya nem jó szó, inkább kisebb időszakos tavacska), amiben gőték úszkáltak. Korábban hallottam már, hogy Bogyoszlón mások találkoztak vele, de ez volt az első alkalom, hogy saját szememmel láthattam ezt a kétéltű fajt! Zárásnak nagyszerű!

Pettyes gőte



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ez történt 2021-ben

Rövid összefoglaló 2021. évben tapasztalt természeti csodáiról. Újra előkerültek a zöld varangyok. Ami azért is lényeges, mert az év kétéltű...